Thursday, August 26, 2010

ZEBRA CROSSING

Salam...

Hari ni aku nak tanya apa fungsi sebenar zebra crossing tu di cat kat jalan raya?????
Memang naik angin aku pagi ni bila menggunakan kemudahan zebra crossing untuk melintas jalan menuju sekolah. Memang bagi aku kesedaran sivik masyarakat Malaysia ni masih di tahap low class...tak kira la orang tu bersongkok ke, kopiah ke, tua ke muda ke memang tak de sifat bertimbang rasa bila berada di atas jalan raya sekiranya mereka menjadi pemandu. Hilang semua kewarasan bila pegang stereng ke handle motor ke....

Aku pun hairan bila kepentingan dan hak rang lain kat jalan raya tak diambil peduli. Berperikemanusiaan la pada pejalan kaki macam aku ni. Ni takpe la aku masih kuat kalo nenek tua ke kanak-kanak tadika ke macammana.

Pagi ni bukan itu je yang terjadi pada aku. Peristiwa kedua ialah bila aku sudah melintas jalan tak semena-mena ada sebuah kereta nissan memberhentikan kereta sebab nak turunkan anak dia kat depan pagar sekolah. Dah la bawa kereta laju, cara memberhentikan kereta macam orang dah terberak dalam seluar. Anak dia lak buat bengong bodoh dia buka pintu kereta..."dok" pintu kereta dia cium punggung aku..memang bangang betul la..naik balik angin aku.

Memang pada pemerhatian aku yang dah 30-an ni sivik rakyat Malaysia memang tak kan berubah sampai bila-bila sebab yang tua-tua tak menjadi contoh yang terbaik untuk yang muda...

P/s: hormatilah hak dan kepentingan orang lain dijalanraya terutama pejalan kaki.

0 comments:

RADIO KARAT


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com

SAPE YANG KOMEN

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails