Wednesday, August 18, 2010

SEMANGAT NAK MERDEKA

Salam..

rindu rasanya aku nak memblogging hari ni. Sepanjang minggu ni aku memang bz giler... mana taknya dengan coklat cip nya mana nak setting kelas untuk sambutan hari kemerdekaan lagi. Huh tapi setakat hari ni belum lagi la dengar orang mengumpat aku tak buat keje...

Em semangat nak merdeka ni terasa bahangnya. Walaupun dalam bulan beribadat ni merdeka tetap merdeka. Aku tak tahu la kalo ada yang rasa merdeka ni cuma sambutan. Kalau aku la aku memang akan terasa terharu dan bangga dengan tanah airku Malaysia.

Jika ada orang yang tak berdiri semasa nyanyi lagu negaraku, hati aku sakit sangat sebab orang tu memang bodoh. Sepatutnya kita rasa bangga dengan keamanan dan kemakmuran negara yang kita kecapi hari ini adalah atas penderitaan dan pengorbanan orang lain.

Aku bukan meluahkan omongan kosong tapi ini fakta dan hakikat. Hari ini anak muda tidak kenal pun sapa Bapa Kemerdekaan, Bapa Pembangunan, Bapa Permodenan..cuba lah tanya anak-anak kita bolehkah mereka menjawab??? aku rasa dari 20 orang seorang pun belum tentu tahu.

Sedih kan...

Itu belum lagi kita tengok bangsa yang lain naknya bangsa yang 1 ni. Pada mereka budaya dan pemikiran depa sangat perlu dihormati sehingga tidak tahu hak dan kepentingan bangsa lain. Apa yang penting depa tahu hak depa, kepentingan depa..menipu je kejenye...sakit hati aku...

Tapi sape pun kita, haruslah ada semangat patriotik dan cintakan negara kerana kemakmuran ini kalau tidak dipelihara entah sampai bila kita dapat menghirup udara nyaman dan segar tanpa sekatan orang lain..jangan jadi seperti bosnia, ghaza, palestin. pakistan, iran dan iraq...sehingga kini...tengoklah sendir....


aku ada gambar nak dikongsikan sempena sambutan nak merdeka...




0 comments:

RADIO KARAT


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com

SAPE YANG KOMEN

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails