Wednesday, September 15, 2010

UMUR BERSARA NAIK KE 60 TAHUN????

Tak paham aku apsal ceupacs nak 'fight' untuk naik kan had persaraan umur penjawat awam dari 58 ke 60 tahun. Aku bukan nak kondem terang-terang tapi pada pendapat aku la aku tak setuju sama sekali. Bukan menidakkan keupayaan pekerja-pekerja yang veteren ni tapi setidaknya beri lah peluang pada graduan yang masih baru untuk mencari pengalaman kerja.

Sekurangnya muka-muka baru ada peluang cari pekerjaan dan ada pengalaman sendiri. Banyak lambakan tenaga kerja tapi peluang kerja tidak ada..macammana??? Lagipun kesian la staf yang sudah berumur ni. Mereka dah mencurah keringat berpuluh tahun. Setidaknya berilah mereka menikmati masa rehat bersama orang tersayang disamping menjalankan amal ibadat tanpa kesibukan kerja.

Aku rasa kalau nak ikut negara jiran macam Singapura dan Thailand yang mana penjawat awam bersara sekitar umur 60 tahun hingga 62 tahun,memang tak patut. Kesian la sebab umur sebegitu masih perlu memanjat tangga atau naik lif dan berdepan dengan kerenah birokrasi serta masalah kerja yang tak pernah habis.

Kesimpulannya pendapat aku tidak setuju. Patutnya berilah peluang pada fresh graduate dan mereka yang layak untuk menikmati pekerjaan terutamanya dibidang dan sektor awam.

sekian..

0 comments:

RADIO KARAT


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com

SAPE YANG KOMEN

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails