Wednesday, October 20, 2010

MATI OTAK DAN KAITANNYA DENGAN DERMA ORGAN

Salam...

Hari ni baru aku tau rupanya derma organ ni bukan senang-senang prosedur. Kalau nak derma organ penderma mesti lah dikategorikan mati otak. Mati otak ni sebenarnya pesakit tu dah meninggal dunia. Tapi jantungnya masih berdenyut.

Ha...jangan kita anggap orang yang mati otak tu sebenarnya masih hidup walaupun jantungnya berdegup. Sebenarnya pesakit masih mempunyai degupan jantung kerana alat bantuan pernafasan.

Hmmm korang pun mesti ada yang tak tau kot..macam aku yang baru tau ni.. Tapi kalo korang dh tau pun aku tak kisah. Ni just nak share info yang aku tau...tapi sebenarnya bila mati otak ni doktor memang la menjadi orang penting yang bertanggungjawab untuk menamatkan degupan jantung pesakit. Tapi jangan la menjatuhkan hukum terlalu awal sebab pesakit sebenarnya memang dah meninggal.

Em kalau korang nak tau lebih lanjut baca info ni kat :

1)http://infad.usim.edu.my/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=9009
2)http://www.infosihat.gov.my/media/bukuKecil/BK_Pendermaan%20Organ/matiotakdanpendermaanorgan_BM.pdf

Doktor cuma buat apa yang patut sebagai tugasnya.Dlam konteks di Malaysia amalan pengesahan pesakit kematian otak meninggal dunia oleh dua pakar telah menjadi undang-undang negara. Bukannya sebab kita nak sengaja nak tamatkan penderitaan pesakit dengan memberi ubat atau suntikan supaya orang yang derita sakit tu meninggal. Sebab apa biasanya orang sakit tu masih bernafas dan jantungnya masih berdegup. Kalau disuntik untuk menyebabkan dia meninggal itu dah kejam namnya.

Mati otak ni sebenarnya berlaku kerana pangkal otak pesakit yang mengawal denyutan jantung dan pernafasan tidak lagi berfungsi. Describe sikit...Mati otak ialah keadaan tiada pengedaran darah dan oksigen ke otak yang menyebabkan
keseluruhan otak (termasuk batang otak iaitu bahagian otak yang mengawal aktivitiaktiviti
penghidupan seperti pernafasan dan denyutan jantung) tidak lagi berfungsi.
Kehilangan fungsi otak ini tidak boleh dipulihkan.

Jadi kaedahnya kalau nak jadi penderma organ pesakit ni kategori mati otak. Pemindahan organ hanya akan dilakukan setelah pesakit disahkan mati otak. Bagi
melaksanakan pemindahan ini anggota perubatan perlu mendapatkan kebenaran terlebih
dahulu daripada ahli keluarga terdekat penderma. Pembedahan pemindahan organ hanya
akan dilakukan setelah mendapat kebenaran ahli keluarga pesakit yang mengalami mati
otak tersebut.

2 comments:

liza sahab said...

ila, aku tau keadaan mati otak tu sbb arwah abah aku dulu, dr ade bgtau " sebenarnyee pakcik ni dah meninggal dunia, cuma alat yg d pasang tu menyebabkan jantung masih berdegup., " tapi dia tak bgtau la istilah mati otak tu.. ini baru aku tau. bagus info ni. tQ

N@3iL@ AhM@D N@3iR said...

hm hm hm... aku pun terbaca pasal info ni secara tak sengaja...Kalau tak aku pun xtau yang mati otak ni pesakit memang dah meninggal...ko memang follower aku yg terbest...

RADIO KARAT


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com

SAPE YANG KOMEN

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails